share

PIENI ASUKKAAN OPAS - A SMALL TENANT'S GUIDE


Yleistä - General information

Paljon tietoa löytyy vuokrasopimuksestasi. Katsasta myös porrashuoneen info-taulu, josta löytyy mm. huollon päivystysnumero ja muuta taloyhtiön tietoa. Yhteistilojen sijainneista ym. talon käytännöistä voi kysyä myös naapurilta. Jos tarvitset asumistodistuksen, lähetä valmiiksi täytetyt lomakkeet sähköpostitse vuokranantajalle allekirjoitettavaksi.
A lot of information can be found at your rental agreement. Service company's 24/7 phone number can be found at your stairwell's info-board on the 1st floor. Don't hesitate to ask your neighbor about communal areas and how they are expected to be used. If you need a landlord's testimony of your staying, please send filled forms via e-mail to your lessor.

Muistettavaa - To do list

Muista tehdä muuttoilmoitus maistraattiin, postiin sekä isännöitsijälle. Tee sähkösopimus ennen muuttoa. Huolehdi, että asunnossa on toimiva palovaroitin ja sinulla on voimassa oleva kotivakuutus. Vuokrista ei lähetetä erillisiä laskuja, joten huolehdi maksuista vuokrasopimuksessa sovitulla tavalla.
Remember to do a change of address notification to registry office, post office and house manager. Make an electricity contract before moving in. Make sure that you have a fully functional smoke detector and you have a home insurance. We do not send separate bills, be sure to pay the rent on time as mentioned on the rental agreement.

Asukkaan vastuut - Liabilities

Olet itse vastuussa huoneiston hoidosta ja siisteydestä asumisesi ajalla. Muista pois muuttaessasi tyhjentää myös varastokopit kellarista ja vintiltä sekä tyhjentää ja puhdistaa jääkaappi ja liesi. Tuottamuksellisesta vesivahingosta olet itse vastuussa, näitä ei vakuutus korvaa. Naapurisopu kannattaa aina huomioida kaikessa tekemisessä.
Take care of your apartment while you stay. Remember to emty your storage spaces when moving out. Empty and clean also your refrigerator and stove. If a water damage is due to your negligance, you are liable of the damage. It's always thoughtful to take your neighbours into consideration whatever you do.

Ongelmatilanteet - When problems occur

Ole yhteydessä huoltoyhtiöön jos esim. viemäröinnissä ilmenee vikaa. Huoltoon tulee ilmoittaa välittömästi asunnon/kiinteistön kuntoa uhkaavista tilanteista, kuten asunnon sisäisistä vesivuodoista. Vuokranantajaan voit olla yhteydessä, jos jääkaappi tai liesi menee epäkuntoon tai asunnossa ilmenee jotain muuta, mikä ei kuulu taloyhtiön huoltovastuuseen.
Phone the service company if something unexpected occurs that compromises the apatment or building, e.g a water leak or a plumbing problem. Contact the lessor if your refrigerator or stove breaks.

Vakuudet - Deposit

Vakuuksien vapauttamisesta huolehtii vuokravälitystoimisto, kun maksusaatavia ei ole ja asunto on tyhjennetty, siivottu sekä avaimet luovutettu.
Deposit is payed back by the rental agency when your apartment is emptied, cleaned, keys returned and there are no chargeables.

Muuta - Feedback

Ylläpidämme ja perusparannamme asuntokantaamme aktiivisesti. Arvostamme palautetta ja parannusmahdollisuuksiin liittyviä vinkkejä.
We maintain and improve our apartments actively. Feedback and tips are appreciated.

2.6.2021

 
 

Copyright (c) A&R Kehitys. All rights reserved.